fredag 15 februari 2013

Inflammerad sköldkörtel

I onsdags var det dags för de efterlängtade ultraljud på sköldkörteln. Det gick jätte bra de konstaterad en inflammerad sköldkörtel, skickar mitt svar till vårdcentralen. Ok toppen bra.

Men jag har sedan i måndags känt mig jätte dålig i andningen och tjock i halsen verkligen mått så som jag har en stor halsfluss. Var även på vårdcentralen i måndags för att bli undersökning fick bricanyl.

Igår morse vaknade jag och verkligen kände mig helt slut och hade så himla ont i halsen och kände mig stryp. Men tänkte det blir bättre när jag kommer upp. Är verkligen jätte yr när jag kommer upp och det är super tungt att andas. Min älskade man tycker att jag ska vara hemma från jobbet. Och jag känner ännu mer panik jag kan ju inte vara hemma.. Måste ju jobba har ju ett nytt jobb..

Blir ändå hemma och vilar sover nästan hela dagen men känner mig fortfarande väldigt matt och andningspåverkad på eftermiddagen. Mamma har ringt under dagen och är orolig och vill att jag söker. Men ni som har följt mig sedan tidigare vet hur jag känner för att vända mig till vården. Svarar mamma att jag väntar. Mammas svar vänta inte förlänge.

Min man kommer och och känner att nej nu får du söka detta går inte vill inte att det ska blir jätte jobbigt i natt. Är då snäll och gör som alla vill åker till akuten på KS har då även ringt rådgivningen innan för att hoppas på att de ska säga att jag kan vänta.

Inne på KS så tar det blodprov, blodtryck, puls och se om jag syresätter blodet. Och det gör jag så de sa att jag inte behövde vara rädd du får luft, jo det vet jag att jag får tänkte jag. Men det är tungt..
Så det blir att vänta på en läkare undra hur lång tid detta kommer att ta?? Känner mig kissnödig förstår inte varför man alltid blir det när man sitter och väntar. Går ut ur behandlingsrummet för att gå på toaletten och vad händer ju det blir svart framför ögonen och blir yr känner att nu svimmar jag. En sköterska ser mig och hjälper mig och det är verkligen en pärs att gå till toaletten. När vi  kommer tillbaka så har det blivit lite fart på läkarna så det står två stycken och väntar på mig.

Läkaren börjar sin undersökning jag berättar vad som har hänt sedan tidigare och vad som har gjorts på vårdcentralen. Han ställer sina frågor AT läkaren hans överläkare står vid sidan och säger massa termer till honom som jag inte förstår. Men fattar att de ska ta mer blodprover och be öron näsa hals komma in och titta ner i halsen.

Öra näsa hals kommer in och sticker ner sin kamera i halsen och det ser inget. Vet inte om jag är lättad eller inte Men vet inte om man kan se sköldkörteln i luftstrupen. Så det blir att vänta på svaren på blodproven. Efter fyra timmar så får vi svar och svaret är att proverna ser bra ut, läkaren har kommit åt mitt ultraljud som gjordes på onsdagen. Och han kan konstantera att jag har en inflammerad sköldkörtel och kan inte göra så mycket mer. Utan att jag ska gå hem och äta Ipren. Det kommer att dämpa. Och jag som har ätit diklofenak i en månad är inte detta inflammatoriska medicin?


Men jag åker hem med detta svar och känner nog mig bara mer frågande. Läkaren ska meddela min läkare på vårdcentralen att jag har varit hos dem akut.

Vad händer nu??Kommer det att ta stopp här kommer min läkare på vårdcentralen ta över och fortsätta med sin utredning eller är det så att jag ska äta Ipren tills svullnaden går ner??

Då jag verkligen inte har någon bra erfarenhet av svensk sjukvård. Det är inte så att jag klagar på att jag inte har fått hjälp men jag är så rädd att de missar något.


3 kommentarer:

  1. Kortison i höga doser fick jag på 90-talet

    SvaraRadera
  2. Ipren???????? Är han dum i huvudet eller!!! Om du har en inflammation i sköldkörteln ska du remitteras till endokrin som ställer en diagnos och tar prover på din sköldkörtel, tyvärr kan den bli kronisk som jag har med antikroppar. Tog de inte några sköldkörtelprover på akuten?

    SvaraRadera