måndag 5 april 2010

Ett nytt brev till Sörmlands Landsting

Nyköping 2010-04-05

Hej

Jag skriver detta brev med anledning av vårt samtal den 22 mars, då du kontaktade mig per telefon, med anledning av att jag samma dag hade skickat ett brev till landstinget.sormland@dll.se, med uppgifter rörande mitt dåvarande hälsotillstånd med långvarig smärta, känselborfall med mera.

Jag skickade detta brev med anledning av att jag månad efter månad har sökt vård, dels via vårdcentral, dels akut på Nyköpings lasarett (NL), samt periodvis även varit inlagd på NL för mina smärtor, utan att någon har lyckats hitta orsaken till mina problem.

I vårt samtal lovade du att kontakta medicinavdelningens överläkare. Jag har ännu inte, - efter mer än 14 dagar, blivit kontaktad.

Sedan vårt samtal så har jag utöver de tidigare symptomen; kraftig smärta i rygg och höftparti, känselbortfall i benen samt i delar av ansiktet och oförmåga att hålla urinen även fått en domning samt stelhet i min högra arm. Detta inträffade så sent som för några dagar sedan, så jag har ej ännu sökt vård för detta, då jag ej anser denna försämring vara anledning nog att söka akut vård.

Eftersom det nu är mer än två månader sedan jag först sökte vård inom Landstinget Sörmland för mina symptom, och utan att de hittills utförda undersökningarna har lämnat svar på vad jag lider av, så har jag dels skickat min historia till privata vårdgivare i hopp om att jag ska kunna erhålla hjälp utanför Landstinget Sörmland, dels även själv eftersökt möjliga orsaker till mina symptom.

Utifrån de symptom jag har så kan jag se att flera av dessa även uppkommer vid Borrelia.

I mina eftersökningar har jag bl.a. blivit rekommenderad att kontakta Borrelia och TBE patientföreningen, BTP, vilket jag även har gjort. Jag har där varit i kontakt med bl.a. Robert Speich.
Jag har i mina kontakter med BTP redogjort för min sjukdomsbild och även meddelat att blodprov har utförts av medicinavdelningen på NL, och att det bl.a. har sökts efter förekomst av Borrelia, - resultatet på detta prov var dock negativt.
Robert Speich undrade om detta Borrelia-prov var ett ”Elisa”? - vilket jag ej kunde svara på. Han rekommenderade mig att jag skulle försöka få ett ryggmärgsprov utfört för att med större säkerhet fastställa diagnos, samt att jag skulle försöka få remiss till infektionsklinik för vidare utredning.

Jag bifogar BTP:s folder rörande Borrelia, som även innehåller kontaktuppgifter till Robert Speich.

Vid mitt senaste besök på Vårdcentralen Åsidan, skickade min läkare, en remiss till medicinavdelningen på NL. Dock fick jag under besöket på vårdcentralen, kraftiga buksmärtor, som visade sig vara akut bukspottkörtelinflammation. Jag blev akut inlagd på NL där nflammationen behandlades. Dock lämnades remissen utan avseende vid detta besök och jag har ej heller blivit kontaktad av medicinavdelningen efter detta tillfälle…

Min fråga till dig är om du ånyo kan kontakta medecin för att förmå dom att föra mitt fall vidare till lämplig vårdgivare, för fortsatt utredning av eventuell Borrelia-förekomst.

Då mitt fall tydligen är för komplicerat för Nyköpings Lasarett så ber jag dig att försöka verka för att jag blir remitterad till annan vårdgivare.

I hopp om att få en ände på denna långa och smärtfulla historia.

2 kommentarer:

  1. Nu får dom "snäppa" till sig. Har du fått till nåt ryggmärsprov då?. Jag kämpar på med dig!!. Kramar.

    Maria

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet. Nu får de allt skärpa till sig. Jag tänker på dig!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera